Activiteiten 2014

27-12-2014
Verslag van Peter de Leeuw Urban Forum Siauliai 27-30 nov 2014

Verslag van mijn bezoek aan het Urban Forum in Siauliai

Op 27 november 2014 is in de sportarena in Siauliai een Urban Forum gehouden met als onderwerp stedelijke vernieuwing. Het college van B&W heeft mij gevraagd om hier als gastspreker een verhaal te vertellen over onze centrumplan ontwikkeling. Op de 26e ben ik samen met Joop Biegelaar naar Litouwen vertrokken. We zijn daar erg hartelijk ontvangen. Op de 27e werd ik samen met mijn zweedse collega uit Kristianstad als VIP’s ontvangen. Kristianstad heeft ook een vriendschapsband met Siauliai.

Voor aanvang van het congres de powerpoint presentatie geïnstalleerd en getest en om ca. 11 uur was ik aan de beurt om mijn verhaal te vertellen in het engels voor een zaal met ca. 250 aanwezige. Veelal studenten, maar ook vertegenwoordigers van het onderwijs, de overheid en het bedrijfsleven. Helaas liet de techniek mij en mijn zweedse collega een beetje in de steek, want de presentatie moest handmatig door geklikt worden. Desondanks werd mijn verhaal gewaardeerd. Dat zal enerzijds te danken zijn aan de inhoud maar ongetwijfeld ook door de manier van presenteren van mij en mijn zweedse collega. Wij hadden beide een presentatie met bijna uitsluitend plaatjes waarbij wij een toelichting gaven. De beelden vertelden ons verhaal. Bijna alle Litouwse sprekers (burgemeester, minister, docenten en zelfs architecten werkten met voornamelijk tekstdia’s.

’s Middags werden we geïnterviewd voor de lokale TV en hebben we de bijbehorende beurs bezocht. De volgende ochtend hadden we een officiële ontvangst op het gemeentehuis en hebben we een uitgebreide excursie gehad door Siauliai.
Gelukkig had ik mijn winterkleren en handschoenen bij, want het was er al behoorlijk koud. Er valt voor mij als stedenbouwkundige nog veel werk te doen in Siauliai. De stad vraagt om een doordacht fietspaden netwerk zodat men meer gebruik gaat maken van de fiets. Door de explosieve groei van het autogebruik en bezit is er een behoorlijk verkeers- en parkeerprobleem ontstaan. Een goed stelsel van fietspaden zou bij kunnen dragen aan een oplossing. Er zijn ook veel woongebieden die vragen om een face lift, zowel qua bebouwing als qua openbare ruimte.

op donderdag en vrijdag heb ik Joop eigenlijk alleen maar in het hotel gezien. Joop had zijn eigen programma, waarbij hij diverse contacten bezocht in het kader van de stedenband. Wel ben ik op het eind van de donderdagmiddag nog met hem naar een percussie sessie geweest, waarbij ook nog gebruik werd gemaakt van muziekinstrumenten die door ons geschonken waren. Zie de onderstaande foto.

Op zaterdag was Joop mijn gids door Litouwen. Eerst zijn we naar een klooster geweest waar hij mij op de knieën naar boven liet kruipen, want dat hoort daar zo. Vervolgens een lange maar mooie autorit . wat opvalt is de enorme ruimte (of leegte) die er is. je kan daar een hele tijd rijden zonder iemand te zien. Zeker in een winterlandschap waarbij er ook geen dieren te zien zijn, is dat heel bijzonder in vergelijking tot ons druk bevolkte landje.

Vervolgens 2 bevriende kunstenaars bezocht en toen door naar Vilnius. Een mooie stad, maar het was er bitterkoud. Min 10 graden overdag. Dus we hebben daar rondgelopen maar ook op tijd een restaurant op gezocht voor een warme kop koffie en iets te eten.

Op zondag weer terug na een geslaagde trip. Litouwen en Siaulia zijn zeker de moeite waard om er nog eens terug naar toe te gaan. Hopelijk dan wel in het voorjaar of de zomer.

Peter de Leeuw

30-09-2014
Verslag van Ron Dujardin reis officiële delegatie Siauliai

Donderdag 11 september omstreeks 7.20 uur vertrokken wij (Jose Lockx, raadslid, Petra en Frank Smits van Air-TracXX en ondergetekende als wethouder ) naar Siauliai in Litouwen. De stichting Stedenband Siauliai had deze reis verzorgd en helaas konden May Reijnen (raadslid en bestuur stedenband) en onze Burgemeester beide door familie omstandigheden niet mee.

Etten-Leur heeft al lange tijd (vanaf 1989) een stedenband met Siauliai, met als doel onderlinge uitwisseling van cultuur, studenten en leerlingen en economische kennis. ( zie : www.stedenbandetten-leur.nl ). Naast uitwisseling op gebied van culturele manifestatie, uitwisseling met leerlingen en studenten gaat ook ons gemeentebestuur van tijd tot tijd op bezoek. Zo ook dit jaar in verband met de Siauliai dagen en werden we vergezeld door het echtpaar Smit dat zaken doet met Salda Compagnie in Siauliai. Het werd een boeiende en indrukwekkende reis.

Na aankomst, laat in de middag op het vliegveld van Riga in Letland, stond een chauffeur met busje al op ons te wachten en bracht hij ons in een goed anderhalf uur naar onze plaats van bestemming. Onderweg genoten we van het fraaie landschap en de ruimte die er is, zowel in Letland als in Litouwen, met leuke en mooie dorpen langs de route. Geen grauwe Oostblok dorpen zoals ik een beetje verwacht had, maar moderne dorpen met fraaie huizen en veel groen. Na aankomst werden we verwelkomd door Audrone, communicatie medewerkster van de gemeente en onze gids tijdens ons verblijf. Na een lekker diner even de stad verkend, waarbij het wapen van Etten-Leur op het stadhuis van Siauliai direct opviel. Maar ook de Golden Boy, een van de symbolen van de stad en het fraaie meer waren de moeite waard.

Vrijdags stond in teken van de formaliteiten, afgewisseld door leuke bezoeken en gebeurtenissen rond de Siauliai dagen. Eerst een gesprek met de burgemeester en een delegatie van de stad, evenals een delegatie van een Letse zusterstad die ook aanwezig was. Uitwisseling van de ontwikkelingen in en rond de stad en de politieke ontwikkelingen vooral ook die met Rusland, waren onderwerp van gesprek.

Na de gesprekken gingen we naar de bekende chocoladefabriek van Siauliai: Ruta, waar we een rondleiding kregen in het museum. Opvallend, naast Litouwse en Russische teksten ook Engels en jawel Nederlandse teksten. Boeiend om de geschiedenis van de cacao zo te beleven. Na het bezoek op naar de ch.Frenkelis Villa, waar we getuigen waren van het eren van een ereburger, de dirigent van het jongenskoor dat nationaal en internationaal een goede vertegenwoordig van Siauliai is. Zo leerden wij.

Daarna een bezoek aan de Salda compagnie, een bedrijf in klimaatbeheersingssystemen en de leverancier van het bedrijf Air Traxx. Een prachtig bedrijf, modern, schoon en zeer ordelijk en met aandacht voor duurzaamheid en veiligheid. Daarna, na een lunch en korte break, gingen we naar de openingsceremonie van de Siauliai dagen. De ceremonie was een optocht/defilé van alle scholen en kinderopvangcentra van de stad tot de universiteit toe. Ik mocht samen met de burgemeester en de wethouder van de Letse plaats op het grote podium staan om het defilé af te nemen, een bijzonder gebeurtenis. Maar dat gaf mij ook de gelegenheid om de meiden van In10ce, een dansgroep uit Etten-Leur, die ook optredens verzorgde deze dagen in Siauliai, te ontmoeten en succes te wensen bij het optreden dat na het defilé plaatsvond en een fantastisch optreden was. Daarna naar de “mayors reception” en tenslotte al laat op de avond een informeel diner in ons hotel met de burgemeester, enkele politieke afgevaardigden van de stad en enkele hoge ambtenaren, de minister van cultuur van Litouwen en ons gezelschap. Een mooi moment om met elkaar te spreken over allerlei onderwerpen, in een ontspannen sfeer. De tweede en drukke dag zat erop.

Zaterdag konden we ’s ochtends even zelf onze gang gaan. Met z’n vieren hebben wij genoten van de markt (vergelijkbaar met onze jaarmarkt) op de ruim één kilometer lange winkelboulevard. Naast verkoop van allerlei artikelen ook presentaties van sport en van oude ambachten.
Daarna werden we opgehaald, om naar het Leisure park “Berzynelis” te gaan een leuk parkje in een buurt met velen oude flats, met daarin fraaie speeltoestellen en een kiosk aangeboden door het bedrijfsleven van Etten-Leur. Een park waar kinderen veilig kunnen spelen en ontdekken.

Via de Arena, een sportpaleis met een fraaie glazen buitenwand waarin een regenboog ontstaat als de zon erop schijnt, opnieuw naar de ch.Frenkelis Villa een museum waarin we meegenomen werden in de historie van de stad en het land. De villa behoorde tot een rijke Joodse ondernemer die een leerlooierij had in de stad, werkgelegenheid bracht, maar in de Tweede Wereld Oorlog moest vluchten. Daarna een bezoek aan het fraaie meer, waar we ’s avonds het concert zouden bijwonen en de afsluiting van de Siauliai dagen met vuurwerk. Nu even het moment om het meer met daglicht te zien, het fraaie en bijzondere beeld van de vos te kunnen fotograferen en wat te leren over de ontwikkelingen rond het meer.

Hierna misschien wel het meest indrukmakende bezoek van de dag, namelijk een bezoek aan de Hill of Crosses. Even buiten de stad ligt een heuvel en deze heuvel speelde al een rol in de tijd van de Russische bezetting. De katholieke bevolking ging ernaar toe, om daar bij wijze van verzet tegen de onderdrukking van hun katholieke geloof, kruizen te zetten en dat gebeurt tot de dag van vandaag nog steeds. Ondanks dat in het verleden de heuvel meerder keren is schoongeveegd, staan er inmiddels duizenden kruizen, klein en groot door elkaar en opgehangen rozenkransen. De een zet hem vanwege een overleden familielid of gezinslid, de andere een kruis voor hoop op betere tijden, voor het geluk van een pas geboren kind, of een stel dat net getrouwd is en een kruis plaatst voor een lang en gelukkig leven samen. Kortom, geluk hoop en liefde, maar ook herinnering en verdriet komen hier bij elkaar en ik kan je verzekeren, dat is een bijzondere gewaarwording als je op de paden tussen de kruizen door loopt. En ja, ook troffen we hier een groot kruis met een Nederlandse tekst aan ter herinnering aan alle slachtoffers van vlucht MH 17. Mooi indrukwekkend en bijzonder was dit bezoek voor ons allen en ieder met zijn, of haar eigen gedachten en gevoelens.

Na het diner gingen we samen met de burgemeester van Siauliai en de onze beide vertalers/gidsen naar het meer, waar de hele stad leek samen te komen om te luisteren naar een bijzonder concert van het kamerorkest, een beroemde accordeonist uit Siauliai, een opera zanger en zangeres en de zanger die Litouwen heeft vertegenwoordigd bij het Euro visie songfestival. Het werd een mix van klassiek, opera, en moderne muziek en alle duizenden aanwezigen van heel jong tot oud genoot van het optreden, zonder enige wanklank of ongeregeldheid en zo als het hoort stonden wij ook gewoon tussen alle mensen in. De avond werd besloten met een prachtige lasershow en vuurwerkshow. Mooi en leuk om het mee te maken.

Zondagochtend eerst nog even naar het winkelcentrum geweest,. Daarna vertrokken we tegen de middag moe, maar voldaan en met een schat aan ervaring weer naar Riga voor onze terugreis. Het was een leerzaam en boeiend bezoek en ik kan een ieder die eens een andere vakantie wil houden aanraden ook eens deze richting te kiezen. Hierboven staan in ieder geval een paar tips van bezoekwaardige plaatsen.

29-09-2014
In10ce gaat naar Litouwen!

10 september 2014 tot en met 15 september 2014
In10ce heeft in deze 6 dagen een droom kunnen verwezenlijken die al bestaat sinds we met de vorige groep (mei 2006) uit Siauliai zijn teruggekeerd. We hebben nieuwe vrienden gemaakt en oude vriendschappen nieuw leven in geblazen. We hebben 5 keer opgetreden voor oprecht geïnteresseerde inwoners van een stad die gedurende deze Siauliai Dienis (Siauliai dagen) zijn 778e verjaardag vierden. We voelen ons vereerd dat we daar bij mochten zijn.
Zo’n droom kan alleen verwezenlijkt worden met de hulp van velen, waaronder de Stichting Stedenband. Zo’n droom kan alleen verwezenlijkt worden als je er zelf de schouders onder zet en dat hebben we allemaal gedaan: de tien dansers, de choreografe, de accordeoniste en de zakelijk leider.
Hieronder een kort verslag.

Woensdag 10 september 2014
Vanuit Etten-Leur via Eindhoven naar Riga gevlogen. Keurig op tijd aangekomen en na korte tijd verschenen Martynas en Ieva (twee van de student guides die ons tijdens ons verblijf hebben begeleid) met de bus die ons naar Siauliai zou brengen. Na een enerverende rit rond 19:00 uur aangekomen bij het jeugdhotel waar Audrone Jaugelaviciene en Rima Tamošiūnienė ons begroetten. Spullen snel op de kamers gelegd, formulieren ingevuld en door naar Havana, de plek waar we de komende dagen zouden eten. Spannend maar wat een hartelijke ontvangst en een heerlijk menu.

Donderdag 11 september 2014
Vandaag het eerste optreden maar eerst in de ochtend een korte wandeling door de stad gemaakt: langs de kathedraal via de golden boy naar de IJzeren Vos bij het meer. Na de lunch begeleidde Ieva ons naar het Amphi theater in de winkelstraat, waar we deelnamen aan een programma waar veel scholen en dansgroepen uit Siauliai hun kunnen op het gebied van zang en dans ten tonele brachten. Zoals te doen gebruikelijk een certificaat en een cadeautje ontvangen voor onze bijdrage. Verder lekker gewinkeld en met zijn allen op een terras gezeten en aan het eind van de middag nog deelgenomen aan een volksdans-festiviteit, georganiseerd door het gymnasium.

Vrijdag 12 september 2014 DEEL A
Vrijdag zou het zwaartepunt van de reis worden. Drie optredens op drie verschillende plekken. Geen tijd om te winkelen, nauwelijks tijd om te eten. In een woord: heerlijk!
’S morgens begon de dag met een optreden op het gymnasium waar Rima werkt. In10ce en Loes hebben de volledige show opgevoerd met 6 dansen en intermezzo’s op de accordeon. Het publiek bestond uit ongeveer 200 jongeren van ongeveer 16-17 jaar. Een groot succes!

Vrijdag 12 september 2014 DEEL B
Het absolute hoogtepunt van de reis: een optreden tijdens de openingsceremonie van de Siauliai Dienis! Het kleurrijke en verrassende Suitable was helemaal op zijn plaats op het grote toneel met geweldige technische snufjes qua beeld, geluid en licht.
Dit moment was ook het absolute dieptepunt van de reis: de regisseur heeft de muziek ongeveer 4 minuten voor het einde stopgezet en In10ce van het toneel laten komen. Al onze Litouwse vrienden hebben daarover hun afschuw uitgesproken en hun excuses aangeboden: zo gaat men immers niet om met een gast.. Gelukkig overheersen de trots en de dankbaarheid.

Vrijdag 12 september 2014 DEEL C
De meiden hebben hun professionele kwaliteiten getoond door vrijwel meteen de knop om te zetten en zich van hun goede kant laten zien in het Cultureel Centrum van Siauliai. We traden daar op als onderdeel van een programma dat door het Gymnasium (de school van Rima) was georganiseerd. We hebben hier twee dansen opgevoerd met daar tussen een intermezzo door Loes Dircken.
Iedereen was ’s avonds afgepeigerd door de dansen en alle emoties, van uitgaan is voor de meesten dan ook niks terecht gekomen.

Zaterdag 13 september 2014
Rima nam ons mee naar een van de nieuwste hotspots van Siauliai: het Ruta- chocolademuseum. Absoluut een aanrader; zeker het winkeltje en de aangrenzende lunchroom/bar!
Voor ons laatste optreden in Siauliai zijn we ’s middags teruggekeerd naar het Amphi-theater waar we opnieuw twee dansen hebben opgevoerd (deze keer zonder muzikaal intermezzo).

’S Avonds hebben we het festival en het vuurwerk bij het meer bijgewoond.

Zondag 14 september 2014
Vandaag een vrije dag! We hebben samen met Martynas en Ieva een tochtje gemaakt naar Kurtuvenai waar we enkele traditionele gebouwen hebben bezichtigd en sommige meiden hebben bij de manage paard gereden. ’s Middags heeft ieder voor zich gewinkeld of een terras opgezocht. De begeleiders hebben geborreld met Vygis (directeur muziekschool) en zijn vrouw Yanina. Na het diner hebben we onze student guides met een kadootje bedankt voor hun hulp (en er natuurlijk een borrel op gedronken).

Maandag 15 september 2014
Onze laatste dag alweer. Na het ontbijt heeft Erwin (de zakelijk leider) de rekeningen van Havana (restaurant) en het hotel en de bus betaald. Louise is met een van de dansers naar het ziekenhuis geweest om toch nog even naar haar oog te laten kijken (dankzij Audrone hoefden ze niet in de rij te wachten); het geneesmiddel van de dokter bracht gelukkig meteen verlichting. Om 11:45 uur verzameld bij de bus waar de burgemeester van Siauliai ons nog kort heeft toegesproken en een kadootje aan ons heeft overhandigd. En toen was het minst leuke moment daar: het afscheid. Audrone, Vygis (directeur van de muziekschool), onze student guides Martynas, Ieva, Klaudius en Lina waren er. Van Rima hadden we ‘s morgens al afscheid genomen

02-04-2014
Snuffelstage Studenten Siauliai

Van maandag 7 april 2014 tot en met vrijdag 11 april 2014 mogen we weer 8 studenten van de universiteit van Siauliai Litouwen in Etten-Leur verwelkomen. Zij gaan een kijkje nemen in Etten-Leurse bedrijven.

23-02-2014
Try-out Trimidas en Wereldbende op 23 februari in Nieuwe Nobelaer

Van 3 maart tot met 6 maart gaan de muziekgezelschappen Trimidas en Wereldbende naar Siauliai.

Ensemble Trimidas is gestart in 1998 en bestaat uit leerlingen die minimaal 4 jaar trompet les hebben gehad. Momenteel zijn 16 trompettisten actief in Trimidas. Gerard Smits is de dirigent van het ensemble.
Het 3 tot 4 stemmig repertoire is veelzijdig (klassiek,jazz, pop etc.)Verschillende malen per jaar treed het ensemble op bij allerlei gelegenheden. Bijzonder is dat het ensemble voor het eerst in september 2003 heet deelgenomen aan een culture uitwisseling met Siauliai. Tijdens dit verblijf in Siauliai ontstond de huidige naam voor dit ensemble, Trimidas, wat het Litouwse woord voor trompet betekent.

De wereldbende is een groep enthousiaste jonge muzikanten, die het leuk vinden om muziek te spelen "all over the world". Een uitdaging ligt bij de virtuoze nummers met felle ritmes uit de Balkan, vaak in lastige maatsoorten. Het ensemble staat o.l.v. Mieke Manders

12-01-2014
Planning 2014

- De Etten-Leurse groepen Trimitas en Wereldbende gaan van 3 tot 7 maart naar Siauliai.

- Snuffelstage voor 8 studenten uit Siauliai in Etten-Leur in mei

- Eerste week van juni komt er slagwerkgroep uit Siauliai naar Etten-Leur

- Bezoek Siauliai dagen

- Voor oktober zijn nog bezig met de voorbereidingen om een jeugdgroep naar Siauliai te laten gaan.